ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Saturday, December 10, 2005

احضار اعتراض آميز سفيران ايران در آلمان و اتريش


يک روز پيشتر، والتر اشتاين ماير، وزيرخارجه آلمان گفته بود که اظهارات آقای احمدی نژاد يا شوخی? است يا اينکه نشان دهنده ميزان بالايی از بدبينی جمهوری اسلامی به جهان است و چنين سخنانی به تلاش اروپا برای ادامه تماس با جمهوری اسلامی و حل مسئله هسته ای اين کشور از طريق مذاکره کمکی نمی کند. در اتريش نيز، سفير جم اسلامی به وزارت خارجه آن کشور فراخوانده شده تا مخالفت دولت اتريش با اظهارات ضداسرائيلی رئيس جمهور ايران به او ابلاغ شود. طی اين احضار، يوهانس کورله مديرکل وزارت خارجه اتريش "مشروعيت آشکار" دولت اسرائيل را که بر اساس تصميم سازمان ملل متحد تشکيل شده به سفير گوشزد کرده است. ولفگانگ شوسل صدراعظم اتريش که همزمان با ايراد سخنان ضداسرائيلی رئيس جمهوری اسلامی در حال ديدار با رئيس جمهور آمريکا در کاخ سفيد بود، پس از اين ديدار اظهارات احمدی نژاد را "خبطی خشم برانگيز" خوانده و گفته بود با شديدترين لحن نسبت به اين اظهارات ابراز انزجار می کند.رئيس جمهوری اسلامی در شهر مکه به خبرنگاران گفته بود قبول ندارد که هيتلر، رهبر آلمان نازی ميليونها يهودی را در کوره ‌های آدم سوزی سوزانده و حتی اگر فرض بر صحت اين "ادعا" گذاشته شود، چرا اروپاييهايی که به دليل کشتار يهوديان به دست هيتلر از اسرائيل حمايت می کنند، در خاک خود مثلاً در آلمان يا اتريش چند ايالت را به "‌صهيونيستها" نمی دهند تا حکومت خود را در آن ايجاد کنند. انکار کشتار يهوديان در زمان جنگ جهانی دوم در برخی کشورهای اروپايی از جمله آلمان و اتريش که احمدی نژاد از آنها نام برده است جرم محسوب می شود و چنين سخنانی می تواند دست کم باعث شود که او امکان سفر به اين دسته از کشورها و گسترش روابط کشور خود با آنها را از دست بدهد. سخنان احمدی نژاد واکنش شديد اسرائيل و دولتهای غربی و همچنين دبيرکل سازمان ملل متحد را در پی داشته است. احمدی نژاد در حالی بار ديگر به سخنرانی عليه موجوديت اسرائيل پرداخته که مدت زمان چندانی از هنگامی که موج محکوميت و انتقادات جامعه جهانی عليه اظهارات پيشين او در اين زمينه برخاست نمی گذرد. او در 26 اکتبر (چهارم آبان) گذشته طی سخنرانی در همايشی با عنوان "جهان بدون صهيونيسم" در تهران خواهان محو اسرائيل از نقشه جهان شد و با اين سخنان نه تنها محکوميت دولتهای غربی و نهادهای بين المللی را عليه خود برانگيخت بلکه رهبران فلسطينی نيز به انتقاد از او پرداختند. اين اظهارات تأثير چشمگيری بر روابط خارجی جمهوری اسلامی نهاد، دبيرکل سازمان ملل متحد سفر خود به ايران را لغو کرد، در مقابل سفارتخانه های ايران در چند کشور خارجی تظاهرات برپا شد و مطبوعات کشورهای مختلف جهان مقالات شديد انتقادی عليه جمهوری اسلامی نوشتند. در داخل نيز انتقادهای فراوانی عليه اظهارات احمدی نژاد مطرح شد. او پس از برخاستن اين موج انتقادات اعلام کرد که اظهاراتش عليه اسرائيل چيزی جز نقل جمله ای از آيت الله خمينی، بنيانگذار جهنم اسلامی نبوده، اما اين توضيح تأثيری بر کاسته شدن از انتقادات عليه او نداشت

Wednesday, December 07, 2005



تغيير جهت عمده در استراتژی آمريکا در اروپا آمريکا در رومانی پايگاه نظامی داير می کند
کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، موافقتنامه ای را امضا کرده است که به آمريکا اجازه می دهد چهار پايگاه نظامی تازه در رومانی داير کند. . خانم رايس در دومين بخش از سفر خود به اروپا از آلمان وارد رومانی شد. اين سفر تحت الشعاع گزارش های مربوط به وجود زندان های مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، در اروپا قرار گرفته است.رومانی يکی از کشورهايی است که فعالان حقوق بشر تصور می کنند ميزبان يکی از اين زندان های مخفی بوده است، اتهامی که دولت رومانی رد می کند.ميهای-رضوان اونگورينو، وزير خارجه رومانی که موافقتنامه ايجاد پايگاه ها را با خانم رايس امضا کرد، گفت: "اين موضوع که رومانی ميزبان مراکزی چون زندان بوده است هرگز صحت نداشته."خانم رايس در مراسم امضای اين سند از رومانی به عنوان يکی از "بهترين متحدان آمريکا" ستايش کرد.براساس اين موافقتنامه، ارتش آمريکا به پايگاه ميخائيل کوگالنيشينو در جنوب شرقی رومانی در نزديکی ساحل دريای سياه دسترسی پيدا خواهد کرد. که اين قرارداد بخشی از طرح بازآرايی نيروهای آمريکايی در اروپا است.اين طرح که ابتدا سال گذشته توسط پنتاگون اعلام شد شامل کاهش و جابجايی نيروهای آمريکا در اروپا خواهد بود.برخی از پايگاه های آمريکا در اروپای غربی بسته خواهد شد و پايگاه های تازه ای در اروپای شرقی گشوده می شود.اين تغيير جهتی استراتژيک با هدف قرار دادن نيروهای آمريکايی در مواضع نزديکتر به شمال آفريقا، خاور ميانه و آسيای مرکزی است که نواحی بالقوه مناقشه خيز به حساب می آيند. رومانی اميدوار است اين موافقتنامه به روابط نزديکتر اقتصادی و ديپلماتيک با آمريکا منجر شود. رومانی روز سه شنبه به آمريکا اطمينان داد که 860 نيروی خود را از عراق خارج نخواهد کرد.خانم رايس در ادامه اين سفر به کيف و بروکسل خواهد رفت.

Tuesday, December 06, 2005

تهديد راستگرايان اسرائيلى به حمله‌ى نظامى به ج اسلامى
۱۳۸۴.۰۹.۱۴ روز يكشنبه چهارم دسامبر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير سابق اين كشور در راديو اسرائيل اظهار داشت كه اسرائيل بايد دست به يك عمل شجاعانه عليه برنامه‌ى اتمى ايران بزند. در پى اين اظهارات مقامات جمهورى اسلامى با پاسخى قاطع واكنش نشان دادند. اين اظهارات نتانياهو در شماره‌ى روز دوشنبه‌ى روزنامه‌ى «معاريو» با عنوان «انتخابات و بمب» نيز منتشر شده است. به گزارش خبرگزارى رويترز، بنيامين نتانياهو گفت: ”بايد فهماند كه نمى‌توان به جمهورى اسلامى اجازه داد به يك نيروى تهديدگر اتمى عليه اسرائيل بدل شود.” نتانياهو كه بعنوان رهبر حزب ليكود و رقيب آريل شارون وارد كارزار انتخاباتى پارلمانى ماه مارس شده است، افزود: ”من رهبرى دولت آتى را برعهده خواهم گرفت تا به تهديدهاى جمهورى اسلامى پايان دهم.” از نظر نتانياهو اسرائيل بايد ميراث مناخم بگين، رئيس دولت سابق اسرائيل را بكار بندد. و منظور نتانياهو ايراد يك ضربه‌ى نظامى به تأسيسات اتمى جمهورى اسلامى است ,اين در حالى است كه جمهورى اسلامى با نگاه به تجربه‌ى عراق تأسيسات اتمى خود را در سراسر كشور پراكنده كرده و مورد حفاظت شديد قرار داده است. حميدرضا آصفى سخنگوى وزارت امور خارجه‌ى جمهورى اسلامى ، در پى اين اظهارات رهبر ليكود روز دوشنبه با واكنشى سريع به اسرائيل هشدار(????) داد. در اين زمينه اظهار داشت كه در صورتى كه اسرائيل دچار چنين خطايى شود، واكنش براى اسرائيل ”هولناك اسلامى” خواهد بود. على لاريجانى، رئيس شوراى عالى امنيت ملى نيز در اين باره گفت كه جمهورى اسلامى در موقعيتى هست كه بخوبى از خود دفاع كند. پيش از اين احمدى‌‌نژاد، رئيس جمهورى ايران در ماه اكتبر خواستار محو اسرائيل از نقشه‌ى جهان شده بود. به گزارش خبرگزارى آلمان، از همين رو اسرائيل ج اسلامى را همواره خطر بزرگى براى موجوديت خود مى‌بيند. در اين رابطه نيز بايد ارسال مناقشه‌برانگيز دو زيردريايى آلمانى به اسرائيل را ديد كه دولت سوسيال دمكرات و سبزها در آلمان كمی پيش از انحلال كابينه تحويل آن را به تصويب رساندند. به گزارش رسانه‌هاى گروهى، اسرائيل مى‌كوشد در برابر تهديدهاى اسلامى قدرت هراسنده‌ى اتمى خود را در درياها گسترش دهد. آريل شارون، نخست وزير اسرائيل كه به تازگى از حزب ليكود خارج شده است و به همراه همرزم جديدش شيمون پرز حزب جديدى را تشكيل داده، در برابر اين تهديدهاى نتانياهو، رهبر حزب راستگراى ليكود واكنشى خويشتندارانه از خود بخرج داد. شارون اظهار داشت كه كشورش دستيابى احتمالى جمهورى اسلامى به سلاح اتمى را تحمل نخواهد كرد، ولى در عين تأكيد كرد كه اسرائيل در مبارزه‌ى بين‌المللى عليه برنامه‌ى اتمى ايران نقش رهبرى‌كننده برعهده نخواهد گرفت. همچنين «دان هالوز»، رئيس ستاد ارتش اسرائيل تلاش‌هاى بين‌المللى ديپلماتيك براى حل مناقشه‌ى اتمى جمهورى اسلامى را شكسته خورده خواند. هالوز گفت كه در عرصه‌ى نظامى هنوز ”برخى گزينه‌ها” وجود دارند. با اين وجود، شائول موفاز، وزير دفاع اسرائيل با ابراز ناخشنودى از اظهارات نتانياهو گفت كه اين اظهارات از نظر ملى مسئولانه نيستند و افزود كه ”بايد مسئله‌ى اتمى را از كارزار انتخاباتى جدا كرد.” از سوى ديگر به گزارش خبرگزارى فرانسه، برغم انتقادهاى بين‌المللى ج اسلامى قصد دارد نيروگاه هسته‌اى دومى را در استان خوزستان بنا كند. در دهه‌ى هفتاد ميلادى قرار بوده با كمك فرانسه چنين نيروگاه اتمى ساخته شود. اين پروژه با انقلاب سال ۱۹۷۹ در ايران ملغى شد.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?