ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Saturday, May 21, 2005


تعطيل سه روزه مساجد سُنّی ها در پايتخت عراق و طرح اتهام قتل عليه شيعطا ن شده است.
روحانيون سٌنّی در بغداد روز جمعه برای اعتراض به آنچه که قتل وعّاظ سُنّی توسط شبه نظاميان شيعطا ن توصيف ميکنند خواستار بسته شدن مساجد شدند. شبه نظاميان شيعطا ن چنين عملی را تکذيب کرده اند. در نجف، کوفه و ناصريه ، سه شهر عمده شيعه نشين در جنوب، هزاران شيعه لگدکوبان از روی پرچم های آمريکا و اسرائيل که بر زمين مقابل چندين مسجد نقاشی شده بود گذشتند تا به حضور آمريکا در عراق اعتراض کنند. در بغداد انفجار بمبی اسلامی که در يک اتوموبيل کار گذاتشته شده بود، دو پليس عراقی را کشت. خمينى خود تأکيد داشت در جنگ با دشمنان اسلام، برخی وقت ها کشتن سايرمسلمانان اجتناب ناپذير است ما نند مورد سينما رکس آبادان که ۳۰۰ نفردر يكروز در اتش اسلام هلا ك شدند .

Friday, May 20, 2005


نمايندگان مجلس اما م زمان خبرنگاران ايرانی را«زنازاده» معرفي مي كند
دعوت ماشاءلله شمس الواعظين از خبرنگاران براي تحصن در مقابل مجلس شوراي اسلامي در اعتراض به توهين نمايندگان
در واكنش به توهين هاي اخير نمايندگان شوراي به خبرنگاران روز يكشنبه در مقابل مجلس تحصن خواهد كرد. آقاي شمس الواعظين مي گويد: روز يكشنبه ساعت نه صبح در برابر مجلس تحصن مي كنم و از روزنامه نگاران و همكارانم مي خواهم كه در اين زمينه به من بپيوندند. وي افزد: …………علاوه بر سركوب و تهديد و زندان و بازداشت و شكنجه و سلول هاي انفرادي، عليه روزنامه نگاران و خبرنگارانحآلا يكي از اين نمايندگان اسلامي روزنامه نگار را «زنازاده» معرفي مي كند، ا و لياقت باقي ماندن در مجلس را ندارد و بايد اخراج شود........................ ماشاءلله شمس الواعظين

نرخ معاملات ارز و طلا در بازارهای آزاد و غیر رسمی [
در بازار آزاد ارز تهران قیمت هر واحد
یورو) پول اروپایی به یک هزار و 129 تومان،)
هر$ دلار آمریکا 894 تومان،
هر پوند انگلیس یک هزار 639 داد و ستد می شود.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 115هزار و 500 تومان،
طرح جدید 94 هزار و 500 تومان،
نیم سکه 48 هزار و 200 تومان و ربع سکه بهار آزادی 31 هزار و 300 تومان
هر مثقال طلای آب شده 42 هزار و 530 تومان
هر گرم طلای 18 عیار 9 هزار و 230 تومان معامله می شود.

جو استورک مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر
می گویدعده ای از اعضای پیشین سازمان مجاهدین خلق در گذشته پس از طرح انتقاد و اعلام تصمیمشان برای جداشدن از این تشکل مضروب، مجروح، شکنجه و زندانی شدند.: منابع گزارش، اعضای پیشین سازمان بودند. شورای ملی مقاومت ائتلافی که تشکل اصلی آن سازمان مجاهدین خلق است در بیانیه ای شدیداللحن به این گزارش واکنش نشان داد و گفت دیدبان حقوق بشر برای ایراد اتهامات علیه این سازمان سوالی از این سازمان نکرد. فرید سلیمانی یکی از سخنگویان شورای ملی مقاوت در اینباره می گوید: آنچه دیده می شود چیزی جز یک ادعانامه سیاسی بیش نیست و برخلاف رویه سازمانهای حقوق بشر که در هرمورد این اتهام ها را پیش از انتشار با طرف ذینفع درمیان می گذارند و نظرشان را می خواهند، هیچگونه تماسی با مجاهدین خلق گرفته نشد. جو استورک می گوید روال عادی دیدبان حقوق بشر این نیست که برای تهیه گزارش به سراغ سازمانها و نهادهایی برود که علیه نقض حقوق بشر توسط آنها ابراز نگرانی می کند. فرید سلیمانی می گوید اینها حتی حاضر نشدند گزارش مبسوطی را که ارگانهای مختلف آمریکایی مانند وزارت امور خارجه و اف بی آی بعمل آورده اند و در آن نتیجه گیری شده که هیچ مدارکی علیه مجاهدین وجود ندارد، مطرح کنند. نبود با مقامهای آمریکایی تماس برقرار کنیم. جو استورک می گوید ما. ما داریم درباره اتهامهای جدی در خصوص نقض حقوق بشر حرف می زنیم که در مدت زمانی بسیار طولانی صورت گرفته و تا آنجا که من می دانم هیچ مقام آمریکایی یا دولت خارجی دیگری به این مساله نپرداخته است. سازمان دیدبان حقوق بشر از اینکه برخی نمایندگان آمریکا و برخی مقامهای اروپایی از مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت بعنوان جایگزینی دموکرات و سکولار برای جهوری اسلامی اعلام پشتیبانی کرده اند، ابراز نگرانی کرد. جو استورک می گوید حکومت ج اسلامی سوابق هولناکی در زمینه نقض حقوق بشر دارد اما این اشتباه بزرگی است که برای مخالفت با جمهوری اسلامی از گروهی که مسئول نقض جدی حقوق بشر است حمایت شود. محمد حسین سبحانی یکی از دوازده عضو پیشین سازمان مجاهدین خلق که دیدبان حقوق بشر به شهادت او اسنتاد کرده، می گوید پس از انتقاد از رهبری این سازمان نزدیک 8 سال و نیم در پادگان اشرف مجاهدین خلق در عراق و سپس در دوران حکوکت صدام یک سال هم در زندان ابوغریب بغداد زندانی و شکنجه شده است. سخنگوی شورای ملی مقاومت اظهارات محمد حسین سبحانی را تکذیب می کند. سخنگوی شورای مقامت می گوید ما بارها به نمایندگان دیدبان حقوق بشر گفته ایم که می توانند برای بازدید از اردوگاه های مجاهدین به عراق بروند. مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر می گوید این اولین بار است که از چنین دعوتی اطلاع پیدا می کند.

Thursday, May 19, 2005

یک مقام عالیرتبه سنی های مسلمان
در عراق برای اولین بار و با صراحت شبه نظامیان شیعه وابسته به مجلس اعلای انقلاب اسلامی در عراق را به دست داشتن در حملات اخیر علیه سنی ها متهم کرده است. سخنان شیخ حارث الزاری بعد از حملات ماه ها ی گذشته علیه مقامات سنی و مساجد آنها ابراز می شود. در این حملات ده ها تن کشته و جمع کثیری کشته شدند. وی همچنین رهبر علای مسملمین درعراق است که همراه با جمعی از رهبران سنی عراق چهارشنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ما می دانیم چه موسسه ای پشت این کشتارها، حمله به مساجد و نمازگزاران و کارکنان مساجد است. وی میافزاید این موسسه نیوی بدر است. بدر گروه شبه نظامی وابسته به مجلس انعلای انقلاب اسامی عراق است که بیست سال پیش از مهاجرت در سال 2003 به داخل عراق در تهران تاسیس شده بود.

.قوا نين اسلام ابزار ی برای توجيه کشتن غيرنظاميان عراقی ،
جهت برآورده کردن خواست گروه تروريستی القاعدهدريک نوارصوتی که روزچهارشنبه از سايت اسلامی دراينترنت پخش گرديد و به ايت ابومصعب الزرقاوی رهبرالقاعده درعراق نسبت داده شده، آمده است….. کشتن مسلمانان در راه جهاد جائزبه شمار می رود. ، در جنگ با دشمنان اسلام، برخی وقت ها کشتن سايرمسلمانان اجتناب ناپذير است . درجريان موجی ازحملات با اتومبيل های حامل بمب وخشونت های ديگردرماه جاری درعراق، بيش از400 جان خود را ازدست داده اند که بيشترآن ها عراقی بودند. بايد متذكرشد خمينى نیز همچنين زما نی خود فردی به نمايندگى از خد ا بدون در نظر گرفتن مسائل و موارد اخلاقی در راه جهاد و تحميل جمهورى اسلامى به ايران, اظهارا تى مشا بهي از مفاهيم تروريستی اسلامی را عنوان داشت . می گويند شدت گرفتن خشونت درعراق ، به يک جلسه همکاران ارشد زرقاوی مربوط می شود که حدود يک ماه پيش درسوريه و قم تشکيل شد…… ژنرال جان ابی زيد فرمانده نيروهای مرکزی آمريکا اظهارداشت نمی تواند تشکيل چنين جلسه ای را مورد تاييد قراردهد.

تهران ممکن است برنامه های اتمی را به تاخير بياندازد اما ازآنها منصرف نميشود
حسن روحانی ماشين مذاکره کننده ارشد اتمی اسلامى ميگويد تهران ممکن است ازسرگيری فعاليت اتمی مورد. مخالفت غرب را چند هفته به تاخير بياندازد”” مشروط”” برآنکه مذاکرات جديد با نمايندگان اروپا متوالی با شد و….. بااينحال تصميم ج اسلامى برای از سرگيری روند تبديل اورانيوم عوض نشدنی است. روحانی در مصاحبه ای تاکيد کرد که تهران برنامه های تبديل اورانيوم را در واحدی در اصفهان به اجرا خواهد گذاشت. اما وی گفت چنين اقدامی به معنای ورود خود بخود به مرحله بعدی در روند فعاليت های اتمی ، يعنی غنی سازی اورانيوم نخواهد بود. واشنگتن تهران را به تلاش برای توليد تسليحات اتمی متهم ساخته و از تهديد اروپا برای ارجاع پرونده امر به شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تحريم های تنبيهی احتمالی جانبداری کرده است. ج اسلامى ميگويد مقاصد اتمی اش صلح آمیز است ولی بريتانيا، فرانسه و آلمان که در باره اين مسئله اسلامى با تهران مذاکره و خواستار ملاقاتی اضطراری جديد با روحانی در روز سه شنبه بيست و چهارم مه برای گفتگو در باره برنامه های ج اسلامى در مورد تبديل ارورانيوم شده اند

Wednesday, May 18, 2005

کانادا مناسبات خود با دولت را محدود می کند
کانادا اعلام کرده است مناسبات با دولت اسلامی را محدود خواهد ساخت.
پس از آن که يک
دادگاه استيناف در تهران پرونده مرگ زهرا کاظمی خبرنگار عکاس کانادائی ايرانی تبار را به مدتی کوتاه دوباره بررسی کرد، " پير پتی گرو" وزير امور خارجه کانادا روز سه شنبه گفت دولت همچنان بر انجام تحقيقات مناسب و محاکمه مرتکبين آنچه آنرا "قتل بی رحمانه" زهرا کاظمی ناميد، پافشاری خواهد کرد. روز دوشنبه، شعبه ۳۴ دادگاه اسلامی تجديد نظر استان تهران، جلسه محرمانه کوتاهی تشکيل داد، اما بی آنکه تصميمی بگيرد تعطيل شد. آقای " پتی گرو" گفت سفارت کانادا در تهران بازخواهد بود، ولی تماس ا مقامات ج اسلامی به پرونده زهرا کاظمی ، وضعيت حقوق بشر در ايران، و چگونگی پای بندی جمهوری اسلامی به پيمان ممنوعيت گسترش سلاح های هسته ای اسلامی محدود خواهد بود. سا ل گذشته، دادگاه اسلامی در تهران، يک مامور اطلاعات و امنيت اسلامی را که به کشتتن خانم کاظمی متهم بود تبرئه کرد، و مرگ را ناشی از خونريزی مغزی، در پی افتادن تصادفی او به زمين، دانست. اما خانواده کاظمی که معتقد است او در اثر شکنجه جانسپرد، در خواست استيناف کرد. در اين ميان در شهر تورونتو، حدود ۶۰ کانادائی ايرانی تبار به نحوه رسيدگی به پرونده زهرا کاظمی اعتراض کردند.

Tuesday, May 17, 2005

سيروس ناصري شيا د ،
مسوول مذاكرات غني سازي هسته‌يي محور شرارت گفت: بخت چندان زيادي براي رسيدن به توافق وجود ندارد. و افزود اروپايي‌ها قادر نيستند مستقل از دولت آمريكا عمل كنند. ما با خود اروپايي‌ها مشكل نداريم، اما وقتي مساله به تصميم‌گيري مي‌رسد، آنها مي‌خواهند، با آمريكايي‌ها هماهنگ شوند. ناصري تاكيد كرد، تصميم ايران براي ازسرگيري فعاليت‌هاي هسته‌يي "قطعي" است، اما "اگر در خصوص طرح پيشنهادي ايران به توافق برسيم، امكان دارد زمان از سرگيري را به تعويق بيندازيم". حسين موسويان، دبير كميته‌ي سياست خارجي شوراي امنيت رژیم اسلامی نيز نوشت: مساله بسيار مشكل است، زيرا هر دوطرف مواضع خود را دارند و انعطاف نشان دادن براي هر دو طرف مشكل است
هشدار: به عبارت ديگری دیپلماسی و مذاکرات با بن بست قطعی مواجه شده و به نتیجه نخواهد رسید و شواهد و مدارک نشا گر است كه حراج منا فع اقتصادی و امنيت ملي کشورمان به دست افراطيون رژیم اسلامی همچنا ن بي انعطاف تداوم دارد.

Monday, May 16, 2005

محسن رضایی ،
مانده پیشین سپاه پاسداران، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از داوطلبان نامزدی برای انتخابات ریاست حزا ن اسلامی بعد از ربع قر ن به عدم وجود و نقش داوطلبان احزاب در معرفی نامزدهای انتخاباتی پی برده و انتقاد…. کرده و نامنویسی هزارحز? برای نامزدی ریاست جمهوری را نشانه نقش نیافتن احزاب دانست…. چه نامزد ی…. وی با بیان اینکه دموکراسی بدون احزاب بجایی نخواهد رسید وعده داد که دولت وی به ساماندهی احزاب کمک خواهد کرد و از سوی دیگر به آنها در انتخابات نقش بیشتری خواهد داد. او اشاره کرد که در فرانسه کسی که می خواهد کاندیدا شود هم از سوی یک حزب نامزد می شود هم چهارصد امضا از نخبگان تهیه می کند. آقای رضایی تلویزیون فارسی زبان که از وی انتقاد کرده اند را به مخالفت با ایران مقتدر و پیشرفته متهم کرد. براساس اطلاعیه وزارت کشور هرگونه فعالیت تبلیغاتی متقاضیان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی تا پایان بررسی صلاحیت آنها ممنوع اعلام کرد. پسر او ا کنون در کشور آمريکا سکو نت دارد.

Support for U.S. Sanctions Against Islamic/terrorist in Iran Quietly Building in Congress Grows
— As Islamic terrorist regime in Iran appears to move closer to resuming nuclear activities, support has been quietly building in Congress for new U.S. sanctions, including penalties that could affect multinational companies and this country's foreign aid recipients.
The legislation would put the United States on a more confrontational course than the one pursued by President Bush. He has supported European efforts to offer Iran incentives in exchange for abandoning its nuclear program.
More than 200 members of the House of Representatives nearly half the body are co-sponsoring a bill that would tighten and codify existing sanctions, bar subsidiaries of U.S. companies from doing business in Iran and cut foreign aid to countries that have businesses investing in Iran.
More lawmakers both Republicans and Democrats are adding their names to the bill every week.
The measure faces big hurdles before becoming law, however. Support may not be as strong in the Senate, which is considering a more limited version. Key lawmakers in both chambers could block the legislation. The White House has not taken a position, but it generally opposes congressional efforts to steer foreign policy.
"We will have the perennial and traditional battle with the executive branch as to who can have a say on foreign policy initiatives," said Rep. Ileana Ros-Lehtinen, R-Fla., the House bill's main sponsor.
But momentum would likely build if Iran carries out its threat to resume some nuclear activities and its talks break down with Britain, France and Germany, which are negotiating on behalf of the European Union, or EU.
In Tehran, Islamic extremist terrorist lawmakers instructed? The government Sunday to develop a nuclear fuel cycle, which would include resuming the process of enriching uranium, which could be used in developing Islamic atomic weapons.
The legislation is expected to get a boost when one of the most influential lobbying groups, the American Israel Political Action Committee, holds its annual meeting in Washington this month. AIPAC has made the bill a high priority.

بعدی مذاکرات هسته ای اسلامی و سه کشور اروپايی هفته آينده
خر­-- زازی در مورد نتايجی که از مذاکرات انتظار دارد گفت "بارها گفته شده که ما به از سرگيری غنی سازی اورانيوم اسلامی پافشاری می کنيم و چون خود اروپايی ها خواستند يک دور ديگر مذاکره شود، اميدواريم در اين مذاکره به فرمولی دست يابيم که ضامن باشد." وی گفت که آخرين مذاکرات بايد در سطحی بالا انجام گيرد و افزود که اگر اين دور هم به نتيجه نرسد، ايران حقوق خود را دنبال خواهد کرد.برخی خبرگزاری ها گفته اند که از سخنان وزير خارجه ايران چنين استنباط می شود که وی مذاکرات هفته آينده را آخرين دور گفتگو با اروپاييان تلقی می کند. وزير خارجه در اشاره ای به تصميم جمهوری اسلامی برای از سرگيری برخی فعاليت های غنی سازی اورانيوم، گفت "اگر حقوق ما تامين نشود، ما تصميم خود را گرفته ايم."آقای خرازی مصوبه جديد مجلس در مورد الزام دولت به غنی سازی اورانيوم را يادآور شد و گفت که دولت مصمم و موظف است که مصوبات مجلس را اجرا کند و چاره ای جز آن ندارد.
خطر تحريم بين المللی
همچنين، ايالات متحده، که خرا ن ا يران را به تلاش برای دستيابی به فناوری توليد تسليحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آميز هسته ای متهم کرده و خواستار ارجاع پرونده اين کشور به شورای امنيت سازمان ملل متحده شده بود، از حل اين مساله از طريق مذاکرات با اروپاييان حمايت به عمل آورد. ..... اما در هفته های اخير، اعلام داشتند که از پيشرفت مذاکرات راضی نيستند و بخشی از برنامه های غنی سازی اورانيوم را از سر می گيرند هرچند کشورهای اروپايی گفته اند چنين اقدامی می تواند به توقف مذاکرات و ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنيت منجر شود.ج اسلامی همواره تاکيد داشته که فعاليت های هسته ای خود را صرفا با مقاصد صلح آميز دنبال می کند اما دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم به عنوان بخشی از چرخه سوخت نيروگاهی را از حقوق مسلم کشورهای امضا کننده پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای، از جمله ايران، دانسته است.شورای امنيت سازمان ملل متحد مجاز است در صورت تخلف کشورهای امضا کننده از مفاد پيمان، تحريم های تنبيهی عليه آنها اعمال دارد اما برای اين منظور، توافق اکثر اعضای شورای امنيت و حمايت کشورهای دارای حق وتو - از جمله روسيه که در بخش نيروگاه هسته ای با ايران همکاری دارد - لازم می با شد

کميته ويژه سنای آمريکا
که در مورد سوء استفاده مالی در جريان اجرای برنامه نفت در برابر غذا در عراق تحقيق می کند تعدادی از سياستمداران روسی را به رشوه گيری از رژيم سابق آن کشور متهم کرده است.
در جديدترين گزارش اين کميته، که اخيرا در گزارشی ديگر دو سياستمدار فرانسوی و بريتانيايی را نيز به دريافت رشوه از حکومت سابق عراق متهم کرده بود، آمده است که رژيم صدام حسين به اميد تاثيرگذاری بر سياست روسيه در قبال عراق ميليون ها دلار رشوه به سياستمداران روسی پرداخت کرد.
به گفته نويسندگان اين گزارش، حکومت صدام حسين اميدوار بود با جلب نظر مقامات خارجی باعث شود دولت های آنان از خاتمه تحريم های سازمان ملل متحد عليه عراق حمايت کنند.
بر اساس گزارش کميته ويژه سنای آمريکا، که موضوع سوء استفاده در اجرای برنامه نفت در برابر غذا را بررسی می کند، حدود 30 درصد از نفت عراق که براساس اين برنامه توسط سازمان ملل به فروش می رسيد در اختيار فروشندگان روسی قرار می گرفت.
تهيه کنندگان گزارش گفته اند که بخش اعظم اطلاعات مربوط به ارتباط مقامات خارجی با سوء استفاده از فروش نفت عراق را از طريق بازجويی از طارق عزيز، معاون نخست وزير، و طاها ياسين رمضان، معاون رييس جمهوری در رژيم سابق عراق به دست آورده اند.
اتهامات مشابه عليه جورج گالووی، نماينده پارلمان بريتانيا و از مخالفان جدی حمله نظامی به عراق، از سوی وی به شدت تکذيب شده است.
ارتباط مقامات ارشد روسی
گزارش جديد کميته تحقيق سنای آمريکا، که روز دوشنبه، 16 مه انتشار يافته است، گروهی از مقامات ارشد روسی را متهم می کند که پروانه های صادرات نفت عراق را از دولت آن کشور دريافت کردند و سپس امتياز خود را با سود کلان به خريداران نفت فروختند.
نفت تعيين شده در اين پروانه ها عموما به ساير کشورها صادر می شد زيرا روسيه، که صادرکننده نفت خام است، به نفت عراق نيازی نداشت.
در اين گزارش، اسامی الکساندر ولووشين و سرگئی ايساکف، دستياران سابق رييس جمهوری روسيه، در ميان کسانی که از رژيم سابق عراق رشوه گرفتند ديده می شود.
همچنين، ولاديمير ژرينفسکی، سياستمدار مليگرای روسی نيز متهم به رشوه خواری در جريان فروش نفت عراق است.
کميته سنای آمريکا تخمين می زند که سهم آقای ولووشين از پرداخت های رژيم عراق حدود 16 ميليون دلار و سهم آقای ژرينفسکی حدود 9 ميليون دلار بوده است.
آقای ژرينفسکی اتهامات مربوط به دريافت رشوه از رژيم سابق عراق را همواره رد کرده و گفته است که هدف اتهام زنندگان بی اعتبار کردن روسيه بوده است.
گزارش های قبلی در ايالات متحده شرکت آمريکايی بی اويل را به عنوان واسطه آقای ژرينفسکی معرفی کرده است.
مقامات قضايی ايالات متحده در ماه گذشته نمايندگان اين شرکت را تحت تعقيب قرار دادند. برنامه نفت در برابر غذا در ماه های اخير موضوع تحقيقات گوناگون، از جمله توسط نهادهای آمريکايی و سازمان ملل متحد، بوده و اسامی شرکت های و افراد متعددی در ارتباط با سوء استفاده از اين برنامه مطرح شده است.

شبکه «بی.بی.سی» گزارشی مفصل از برنامه های هسته ای دیکتاتوران پخش کرد
گزارشی که در بخشی از آن یکی از مذاکره کنندگان بارها درخصوص دیپلمات های ایرانی می گویداینها دنیا را به بازی گرفته اند ویا استفاده از فن دیپلماسی وقت را از بین می برند و در همین حال تصویری از «سیروس ناصری» را به نمایش می گذارد که تکیه بر مبلی زده و لیوانی از « نسکافه» را سر می کشد. «محمد ظریف» در تصویری محمد البرادعی را در آغوش می کشد درحالی که به احترام زنی تا کمر دولا و پس از آن مباحث هسته ای مابین البرادعی و محمدجواد ظریف آغاز می شود
گزارش بی بی سی در ابتدا با اشاره به علاقه سه کشور اروپایی به ادامه روند مذاکرات به منظور متقاعدسازی ایران به توقف برنامه های هسته ای خود گفت: اگر ایران در زمینه فعالیت های هسته ای خود گناهکار شناخته شود این مساله به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.
سیروس ناصری سخنگوی ارشد مذاکره کننده ایران با اروپاییان به بی بی سی گفت: «هدف ایران از اجرای برنامه های هسته ای تنها دستیابی به سوخت، فن آوری و دانش هسته ای است. ناصری در پاسخ به سؤال بی بی سی درخصوص رهاسازی برنامه های هسته ای ایران گفت: «ایران به هیچ عنوان از برنامه های صلح آمیز هسته ای خود دست نمی کشد». استفان راد مارکر «معاون وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به بی بی سی درخصوص برنامه های هسته ای ایران، گفت: «ایران در افشای صحیح فعالیت های خود دروغ می گوید».
بی بی سی سپس از نشست های «کاندولیزا رایس» وزیرخارجه آمریکا با همتایان و مقام های اروپایی در زمینه فعالیت های ایران نیز گزارش هایی پخش کرد. در بخشی از این گزارش، رایس گفت: آمریکا نخستین کشوری است که به فعالیت هسته ای نظامی ایران پی برد و به جهانیان هشدار داد.
رایس مدعی شد، ایران فعالیت هسته ای نظامی خود را زیر پوشش برنامه هسته ای غیرنظامی انجام می دهد. رایس افزود: اروپاییان تلاش کردند ایران را متقاعد کنند که به تعهدات بین المللی خود عمل کند، ولی این کشور به آنها عمل نمی کند.
رایس پیشتر به اروپایی ها گفته بود آمریکا توان استفاده از تمامی راه ها ازجمله راه حل نظامی برای حل پرونده هسته ای ایران را در اختیار دارد.
رایس گفت: نباید به آمریکا گفت که چه بکند و چه نکند، بلکه باید ایران را تحت فشار قرار داد تا شرایط جدیدی در مذاکرات خود مطرح نکند. وزیر امورخارجه آمریکا به اروپاییان گفت برای قانع کردن ایران فرصت زیادی ندارند. رایس اضافه کرد: آمریکا از نتایج گفت وگوهای اروپا با ایران راضی نیست. وی اعلام زمان مشخص برای دستیابی اروپا به نتایج مثبت را رد کرد، اما گفت که قطعا گذشت زمان به نفع ایران نخواهد بود. رایس در ادامه با تکرار ادعای «حمایت ایران از تروریسم»، افزود: ایران باید در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا نشان دهد که از دستیابی به سلاح هسته ای در پوشش فعالیت های هسته ای غیرنظامی صرف نظر کرده است. در این گزارش همچنین روند گفت وگوهای «محمد البرادعی» مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی با طرف های ایرانی و اروپایی نیز تصاویری پخش شد. بی بی سی در بخش دیگری از گزارش خود به سخنان «محمد خاتمی» رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و به نقل از وی گفت: «جوانان ملت ایران به فن آوری هسته ای دست یافته اند و آن را به خواست نامشروع دیگران متوقف نمی سازند». گزارشگر بی بی سی که همراه هیات بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی وارد ایران شده بود، با مردم نیز به مصاحبه پرداخت. یکی از ایرانیان به بی بی سی گفت: «مردم ایران با پیگیری روند مذاکرات این کشور با سه کشور اروپایی در زمینه برنامه های هسته ای با یکدیگر به گفت وگو می نشینیم». شخص دیگری در پاسخ به سوال بی بی سی مبنی بر اینکه لحن تهدید آمریکا را چگونه تفسیر می کنید گفت«انرژی و دانش هسته ای حق مسلم ایران است و ما خواستار محقق شدن حق خود هستیم». بی بی سی در گزارش خود به تنفر بخشی از مردم ایران از آمریکا نیز اشاره کرد و شعارهای «مرگ بر آمریکا» را که بر روی دیوارهای شهر تهران نوشته شده بود نشان داد و به میان مردم در یکی از راهپیمایی ها رفت که در آن مردی فریاد می زد مرگ بر آمریکا و بی بی سی قصد داشت تا خطرات را گوشزد کرده باشد. درحین این گزارش تصاویر ماهواره ای از پایگاه های هسته ای ایران در نطنز اصفهان و مناطق دیگر کشور پخش شد. جمله پایانی خبرنگار آن بسیار قابل است: «ایران تصمیم دارد برنامه هسته ای خود را ادامه دهد و معلوم نیست که پشت آن چه اسرار پنهان دیگری خوابیده باشد. این مسأله همچنان بغرنج باقی مانده است و ممکن است تنها با یک راه حل دیپلماتیک حل نشود

فعاليت غني سازي محور شرارت و حكايت دروع مصلحتی خميني
مذاکرات سه کشور اروپایی و رژیم اسلامی در مورد ازسرگیری غنی سازی اورانیوم به مانند دیپلماسی اروپا در برخورد با جنگ با لکا ن ثمربخش نبود اگر نگوییم ظاهرا با بن بست قطعی مواجه_ _ نشده می توان ادعا كرد که برای جا معه بين المللي قانع کننده نبوده است. گرجه سازمان بین المللی انرژی اتمی از ابتدای مذاکرات در جریان کامل امور بوده است، نمایندگان کشورهای اروپایی قادر نبودند ایران را وادار به دست کشیدن از غنی سازی اورانیوم سازند. اروپاییها می بایست به ایران بگویند اگر قصد ازسرگیری غنی سازی اورانیوم و چرخه تولید اورانیوم را دارند، مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید مگر زمینه …شواهد و مدارک كافي برای جامعه بین المللی فراهم آورند که نشان دهد قصد ساخت سلاح های هسته ای اسلامی را ندارند. حالتي رسما غيرعملي براي تندروهای رژیم اسلامی که از ابتدا غني سازي كوشيدند بي تعهد به انرژي اتمي دست تابند.

Sunday, May 15, 2005

مجلس اسلامی توليد سوخت ب م ب هسته ای اسلامی را تصويب کرده است
اما ميگويند اجرای تصويبنامه مجلس به تعويق خواهد افتاد تا آخرين شانس -- اتحاديه اروپا برای گفتگو داده شود. انتظار ميرود وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا و ايران در روزهای آينده ديدار کنند.ايران قبلاً با تعليق برنامه هسته ای خود موافقت کرده بود تا از اعمال تحريمهای سازمان ملل جلوگيری کند.ايران ميگويد از مواد پردازش شده برای توليد نيروی برق استفاده خواهد کرد؛ اما اتحاديه اروپا و ايالات متحده نگران آن هستند که ايران ممکن است با اين روش جنگ افزارهای هسته ای توليد کند.فرانسه، بريتانيا، و آلمان از ايران خواسته اند فعاليتهای غنی سازی اورانيوم را کنار بگذارد؛ و در عوض از کمکهای اقتصادی کشورهای اروپايی استفاده کند و نيز، از درخواست آن کشور برای ورود به سازمانهای بين المللی پشتيبانی خواهد شد.

سیروس ناصری و حسین موسویان،

دو عضو خر ا ن مذاکره کننده هسته ای اسلامی با سه کشور اروپائی فرانسه، آلمان و انگلستان، اعلام کردند طی روزهای آینده با وزیران خارجه این سه کشور انجام خواهد شد تا راه حلی برای خروج از بن بستی که در مذاکرات هسته ای پدید آمده است، پیدا شود. هر دو مقام گفته اند اسلام در آستانه رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته ای با اروپا است....حسین موسویان، یک خر ی از اعضای مذاکره کننده اسلامی با سه کشور اروپائی گزارش داد نشست هیات با وزرای امورخارجه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، در صورتی که مقدمات این دیدار فراهم شود، کمتر از ده روز دیگر در یکی از کشورهای اروپائی برگزار می شود. به گفته موسویان، در این دیدار تلاشی برای رسیدن به یک راه حل که به نفع طرفین باشد صورت خواهد گرفت…..یکی دیگر از اعضای و رئیس هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که تهران به توافقی با پاریس، برلین و لندن در زمینه برنامه های هسته ای نزدیک شده است._____ناصری گفت و سه کشور اروپائی در آستانه توافقی هستند تا بخشی از فعالیت های هسته ای تاسیسات اصفهان از سر گرفته شود. دیپلماتهای سه کشور اروپائی که با ایران مذاکرات هسته ای را انجام می دهند و پیشتر اعلام کرده بودند اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی اختلاف نظر دارند و از رسیدن به یک توافق فاصله زیادی رفته اند، تا لحظه مخابره این گزارش حاضر نشدند سخنان سیروس ناصری را مورد تائید یا تکذیب قرار دهند. ………. سیروس ناصری اضافه کرد بن بستی که در مذاکرات هسته ای تهران با سه کشور اروپائی به وجود آمده است، نتیجه فشار آمریکا و دولت بوش است.
به نقل از یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات هسته ای ایران با این حال به احتمال زیاد دیدار هیات مذاکره کننده هسته ای ایران با وزرای امور خارجه سه کشور اروپائی، اواخر این هفته در ژنو یا بروکسل انجام خواهد شد پیشتر مقامات اسلام تقاضا کرده بودند این نشست در تهران برگزار شود که وزرای امورخارجه فرانسه و آلمان و بریتانیا با این پیشنهاد مخالفت کردند و خواستار برگزاری این دیدار در اروپا شدند.

معاون ریاست جمهوری عراق گفت:
اکبر رفسنجانی به او قول داده است پرونده بدهی عراق به ایران را ببندد عادل عبدالمهدی معاون ریاست جمهوری عراق گفته است اکبر هاشمی رفسنجانی به او قول داده است پرونده بدهی عراق به ایران را ببندد. معاون ریاست جمهوری عراق به شبکه تلویزیونی العلم گفته است در سفرش به تهران و دیدار با هاشمی رفسنجانی، نامزد انتخابات ریاست اسلامی در زمینه بستن پرونده بدهی عراق به او قول مساعد داده بود. سایت بازتاب که این خبر را نقل کرده از قول عادل عبدالمهدی می نویسد مسئولان دیگر..... هم در این زمینه به او قولهائی داده اند.

ناکارآمدی پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای
طی هفته های اخير، مقامات ايرانی خشم روزافزون خود را از کندی روند مذاکرات اتمی با اتحاديه اروپا به شکل کاملاً واضحی آشکار کرده و به اين نتيجه رسيده اند که مذاکرات برای اروپاييها به معنی نتيجه نهايی و پايان کار است.
يعنی اينکه اروپاييها با دريافت تعهد توقف غنی سازی اورانيوم از ايران به هدف خود رسيده اند و مذاکره برايشان به معنی حفظ همين نتيجه است نه برداشتن گامی بسوی اهداف ديگر.با همين پنداشت است که ايرانيان اعلام کرده اند بخشی از فرايند غنی سازی اورانيوم را که توليد گاز هگزافلوئوريد اورانيوم (UF6) از اکتا اکسيد اورانيوم (U3O8) معروف به کيک زرد است از سرخواهند گرفت.تزريق گاز هگزافلوريد اورانيوم به دستگاههای سانتريفوژ آغازگر روندی است که به توليد اورانيوم غنی شده می انجامد و ايران با پی بردن به رموز اين فناوری خواهد توانست سوخت مورد نياز نيروگاههای اتمی خود را توليد کند و اگر گامی فراتر بگذارد، می تواند به توليد جنگ افزار اتمی نيز بپردازد.در حال حاضر ايران نشانه ای حاکی از اينکه بخواهد فرايند غنی سازی اورانيوم را از اين پيشتر ببرد به دست نمی دهد اما تصميم ايران حتی در همين اندازه فراوری کيک زرد هم می تواند نشانه ای از به بن رسيدن مذاکراتش با اروپاييها و احتمال ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد تلقی شود.مقامات بريتانيايی تأکيد می کنند که پيامدهای احتمالی از سرگيری فرايند غنی سازی اورانيوم را به ايران هشدار داده اند.
همه اينها در شرايطی صورت می گيرد که پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای که ايران آن را تضمين کننده حق خود در غنی سازی اورانيوم می داند، در نيويورک در حال بررسی به منظور تجديدنظر در مفاد آن است.از سوی ديگر، انتخابات رياست جمهوری ايران در راه است و بدين ترتيب هم سياست و ديپلماسی در اوضاع دخيلند و هم و ماجراجويی سياسی.در چنين شرايطی، به بن بست رسيدن مذاکرات اتمی ايران و اروپا عامل بحرانی خواهد شد که حاکی از ناکارآمد بودن پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?