ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Monday, May 16, 2005

شبکه «بی.بی.سی» گزارشی مفصل از برنامه های هسته ای دیکتاتوران پخش کرد
گزارشی که در بخشی از آن یکی از مذاکره کنندگان بارها درخصوص دیپلمات های ایرانی می گویداینها دنیا را به بازی گرفته اند ویا استفاده از فن دیپلماسی وقت را از بین می برند و در همین حال تصویری از «سیروس ناصری» را به نمایش می گذارد که تکیه بر مبلی زده و لیوانی از « نسکافه» را سر می کشد. «محمد ظریف» در تصویری محمد البرادعی را در آغوش می کشد درحالی که به احترام زنی تا کمر دولا و پس از آن مباحث هسته ای مابین البرادعی و محمدجواد ظریف آغاز می شود
گزارش بی بی سی در ابتدا با اشاره به علاقه سه کشور اروپایی به ادامه روند مذاکرات به منظور متقاعدسازی ایران به توقف برنامه های هسته ای خود گفت: اگر ایران در زمینه فعالیت های هسته ای خود گناهکار شناخته شود این مساله به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.
سیروس ناصری سخنگوی ارشد مذاکره کننده ایران با اروپاییان به بی بی سی گفت: «هدف ایران از اجرای برنامه های هسته ای تنها دستیابی به سوخت، فن آوری و دانش هسته ای است. ناصری در پاسخ به سؤال بی بی سی درخصوص رهاسازی برنامه های هسته ای ایران گفت: «ایران به هیچ عنوان از برنامه های صلح آمیز هسته ای خود دست نمی کشد». استفان راد مارکر «معاون وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به بی بی سی درخصوص برنامه های هسته ای ایران، گفت: «ایران در افشای صحیح فعالیت های خود دروغ می گوید».
بی بی سی سپس از نشست های «کاندولیزا رایس» وزیرخارجه آمریکا با همتایان و مقام های اروپایی در زمینه فعالیت های ایران نیز گزارش هایی پخش کرد. در بخشی از این گزارش، رایس گفت: آمریکا نخستین کشوری است که به فعالیت هسته ای نظامی ایران پی برد و به جهانیان هشدار داد.
رایس مدعی شد، ایران فعالیت هسته ای نظامی خود را زیر پوشش برنامه هسته ای غیرنظامی انجام می دهد. رایس افزود: اروپاییان تلاش کردند ایران را متقاعد کنند که به تعهدات بین المللی خود عمل کند، ولی این کشور به آنها عمل نمی کند.
رایس پیشتر به اروپایی ها گفته بود آمریکا توان استفاده از تمامی راه ها ازجمله راه حل نظامی برای حل پرونده هسته ای ایران را در اختیار دارد.
رایس گفت: نباید به آمریکا گفت که چه بکند و چه نکند، بلکه باید ایران را تحت فشار قرار داد تا شرایط جدیدی در مذاکرات خود مطرح نکند. وزیر امورخارجه آمریکا به اروپاییان گفت برای قانع کردن ایران فرصت زیادی ندارند. رایس اضافه کرد: آمریکا از نتایج گفت وگوهای اروپا با ایران راضی نیست. وی اعلام زمان مشخص برای دستیابی اروپا به نتایج مثبت را رد کرد، اما گفت که قطعا گذشت زمان به نفع ایران نخواهد بود. رایس در ادامه با تکرار ادعای «حمایت ایران از تروریسم»، افزود: ایران باید در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا نشان دهد که از دستیابی به سلاح هسته ای در پوشش فعالیت های هسته ای غیرنظامی صرف نظر کرده است. در این گزارش همچنین روند گفت وگوهای «محمد البرادعی» مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی با طرف های ایرانی و اروپایی نیز تصاویری پخش شد. بی بی سی در بخش دیگری از گزارش خود به سخنان «محمد خاتمی» رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و به نقل از وی گفت: «جوانان ملت ایران به فن آوری هسته ای دست یافته اند و آن را به خواست نامشروع دیگران متوقف نمی سازند». گزارشگر بی بی سی که همراه هیات بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی وارد ایران شده بود، با مردم نیز به مصاحبه پرداخت. یکی از ایرانیان به بی بی سی گفت: «مردم ایران با پیگیری روند مذاکرات این کشور با سه کشور اروپایی در زمینه برنامه های هسته ای با یکدیگر به گفت وگو می نشینیم». شخص دیگری در پاسخ به سوال بی بی سی مبنی بر اینکه لحن تهدید آمریکا را چگونه تفسیر می کنید گفت«انرژی و دانش هسته ای حق مسلم ایران است و ما خواستار محقق شدن حق خود هستیم». بی بی سی در گزارش خود به تنفر بخشی از مردم ایران از آمریکا نیز اشاره کرد و شعارهای «مرگ بر آمریکا» را که بر روی دیوارهای شهر تهران نوشته شده بود نشان داد و به میان مردم در یکی از راهپیمایی ها رفت که در آن مردی فریاد می زد مرگ بر آمریکا و بی بی سی قصد داشت تا خطرات را گوشزد کرده باشد. درحین این گزارش تصاویر ماهواره ای از پایگاه های هسته ای ایران در نطنز اصفهان و مناطق دیگر کشور پخش شد. جمله پایانی خبرنگار آن بسیار قابل است: «ایران تصمیم دارد برنامه هسته ای خود را ادامه دهد و معلوم نیست که پشت آن چه اسرار پنهان دیگری خوابیده باشد. این مسأله همچنان بغرنج باقی مانده است و ممکن است تنها با یک راه حل دیپلماتیک حل نشود

This page is powered by Blogger. Isn't yours?