ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Tuesday, April 26, 2005

تخريب مناطق باستانی
تعداد وب سايت هايی که اشياء عتيقه مربوط به منطقه بين النهرين، به قدمت هفت هزار سال را ارائه می کنند رو به افزايش است.
بدون شک تعداد اشياء عتيقه قلابی که در اين وب سايت ها عرضه می شود از تعداد اشياء اصل بسيار بيشتر است اما صرف وجود چنين وب سايت هايی، به غارت مناطق باستانی جنوب عراق رونق بخشيده است.
ابعاد اين غارت ها بسيار وحشنتاک است. بقايای بيش از 150 شهر بجا مانده از دوران تمدن سومری ها که به هزاره چهارم پيش از ميلاد برمی گشت تخريب شده و تبديل به مناظری از خرده سفال و آجر شکسته شده است.
اگر اين شهرها به شيوه درست و دقيق حفاری شوند، می توانند به دستيابی به اطلاعاتی در مورد روند رشد و پرورش نژاد بشر کمک کنند.
غارتگران در واقع يادبود اجداد خود را از بين برده اند. آنها در جستجوی اشيائی که بتوانند آنها را به چند دلار به دلالان بفروشند، باستان شناس و مسئول مناطق باستانی شهر ناصريه، می گويد: "يک مهر استوانه ای شکل و يا يک لوح خط ميخی کمتر از پنجاه دلار در محل خريداری می شود. چيزی که شاهدش هستيم فاجعه است اما کاری برای جلوگيری از آن نمی توانيم بکنيم. تنها با دويست مامور پليس جديد که مرتب در محل گشت می زنند سعی می کنيم از غارت جلوگيری کنيم."
آقای همدانی می افزايد: "اما اکنون تنها هستيم. نيروهای ايتاليايی تنها افرادی بودند که به مدت چند ماه با ما همکاری کردند و از زمين و هوا اين منطقه را تحت نظر داشتند. اما حال عمليات خود را متوقف کرده اند و به آموزش افراد پليس و محافظان سرگرم هستند."
خود نيروهای ائتلاف هم به دليل استفاده از مناطق باستانی به عنوان پايگاههای نظامی خود به آنها صدمه وارد آورده اند.
دکتر جان کرتيس مسئول بخش خاور نزديک موزه بريتانيا در گزارشی هشدار دهنده شرح می دهد که چگونه برخی مکانها واقع در وسط مناطق باستانی مسطح شدند تا برای فرود هلی کوپتر و پارکينگ خودروهای سنگين از آنها استفاده شود.
با عقب نشينی نيروهای ائتلاف از شهر باستانی بابل، صدمات غيرقابل جبران وارد شده به يکی از عجايب هفتگانه جهان باستان آشکار شده است.
او در اين گزاش می نويسد: "آنها به دروازه ايشتار که يکی از معروفترين بناهای دوران باستان است صدمات عمده وارد کرده اند."
"خودروهای نظامی آمريکا پياده روهای آجری 2600 ساله را خرد کردند. بيش از دوازده خندق در آنجا حفر شده و اجرای پروژه های نظامی، منطقه را برای نسل های آينده دانشمندان آلوده کرده است."
"اين را هم اضافه کنيد که مردم سعی می کردند آجرهای نه پيکر دروازه ايشتار را از جا بکنند."
تا زمانی که رهبران عراق طی يک تصميم سياسی، باستان شناسی در اين کشور را اولويت تلقی نکنند تخريب ميراث باستانی عراق همچنان ادامه خواهد داشت.
حلقه دلالان در بغداد بايد از ميان برود، با پديده غارت در مناطق جنوبی برخورد موثر صورت گيرد و به نيروهای ائتلاف اجازه داده نشود که در مناطق باستانی پايگاه ايجاد کنند.
هر چه وضعيت جنگی در عراق حکمفرما باشد، مهد تمدن بشر در معرض تهديد قرار خواهد داشت. حتی ممکن است برای نوه های ما نيز چيزی برای آموختن از آن باقی نماند.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?