ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Sunday, November 20, 2005


قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل عليه وضعيت حقوق بشر در ايران

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رأی مثبت به قطعنامه پيشنهادی کانادا، نسبت به آنچه "تداوم کاربرد شکنجه و رفتارها و مجازاتهای بيرحمانه، غيربشری و تحقيرآميز عليه بازداشت شدگان در ايران" خوانده شده است ابراز نگرانی جدی کرد.
اعدام در ملأ عام، نقض حقوق اقليتهای قومی و نژادی و ارعاب فعالان حقوق بشر و پيگرد قضائی آنان موضوعات ديگری اند که در اين قطعنامه عليه ايران مطرح گرديده و نسبت به آنها ابراز نگرانی شده است.
قطعنامه عليه ايران با 77 رأی موافق در مقابل 51 رأی مخالف و 46 رأی ممتنع عليه ايران به تصويب رسيده و طی آن از اين کشور خواسته شده است رفتار خود را تغيير دهد و با فرستادگان ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر همکاری کند.
البته قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر خلاف قطعنامه های شورای امنيت اين سازمان فاقد ضمانت اجرا هستند.
در جلسه ای که قطعنامه عليه ايران به تصويب رسيد، نمايندگان دولتهايی همچون زيمبابوه، ونزوئلا، کوبا و سودان که خود به نقض حقوق بشر متهمند به طرفداری از ايران پرداختند.
تصويب قطعنامه عليه ايران واکنش اين کشور را به دنبال داشت و حميدرضا آصفی، سخنگوی وزرات امورخارجه ايران اقدام دولت کانادا در پيشنهاد چنين قطعنامه ای به سازمان ملل را دارای انگيزه سياسی قلمداد کرد.
آقای آصفی اين قطعنامه را در راستای "سياسی کردن موضوع حقوق بشر" ارزيابی کرده که به گفته او در کانون سياست حقوق بشری غرب قرار دارد و نگرشی خودخواهانه است که حقوق بشر را در سطح جهان تهديد می ‌کند.
وی همچنيه دولت کانادا را که پيشنهاد دهنده اين قطعنامه است به تلاش‌ برای تحريف واقعيتها و نشاط سياسی - اجتماعی جامعه‌ ايران متهم کرد و انگيزه کانادا را از پيشنهاد چنين قطعنامه ای واکنش به موضوعی داخلی در ايران دانست.
اين "موضوع داخلی" در واقع پرونده قتل زهرا کاظمی، خبرنگار عکاس ايرانی است که تابعيت کانادايی داشت و يکی از مأموران امنيتی که متهم به قتل غيرعمد او در زندان بود اخيراً با رأی قطعی دادگاه تجديدنظر از اين اتهام تبرئه شد.
در جلسه ای که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل عليه ايران به تصويب رسيد قطعنامه مشابهی به پيشنهاد اتحاديه اروپا عليه برمه و قطعنامه ديگری نيز عليه کره شمالی تصويب شد که طی آنها اين دو کشور نيز به نقض حقوق بشر متهم شدند.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?