ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Monday, February 20, 2006

تغييرات در تيم مذاکره کننده هسته اي ايران؟



متخصصان پيش بيني هاي غلط
علي منفردزاده
۱ اسفند ۱۳۸۴
خلاصه:
آيا روند مذاکرات ايران در پرونده هسته اي در حال تغيير است؟ اين احتمال، با شايعه برکناري جواد وعيدي از سرپرستي هيات مذاکره کننده با روسها که امروز در حال پيگيري دور دوم مذاکرات خود هستند، قوت بيشتري گرفته است. البته ديروز جواد وعيدي در اظهار نظري نسبت به شايعه برکناري خود واکنش نشان داد.
-->
آيا روند مذاکرات ايران در پرونده هسته اي در حال تغيير است؟ اين احتمال، با شايعه برکناري جواد وعيدي از سرپرستي هيات مذاکره کننده با روسها که امروز در حال پيگيري دور دوم مذاکرات خود هستند، قوت بيشتري گرفته است. البته ديروز جواد وعيدي در اظهار نظري نسبت به شايعه برکناري خود واکنش نشان داد. او در خصوص اعزام تيم ديگر ايران به روسيه به سرپرستي سيد علي حسيني تاش گفت : مذاكرات مسكو و بروكسل در يك روز است و به علت تقارن اين دو سفر من موفق به سفر به مسكو نشدم،اما كماكان مسووليت مذاكرات هسته‌اي را دنبال مي‌كنم . البته بايد توجه کرد که در هيات اعزامي به بروکسل نيز منوچهر متکي وزير امور خارجه ايران رياست هيات را بر عهده دارد .
ظاهراً پس از تلاش هاي ايران براي جلوگيري از ارجاع مناقشه هسته اي به شوراي امنيت، اکنون که اين اتفاق گريز ناپذير شده است، ايران در حال عقب نشيني از مواضع اعلام شده خويش است. وقتي که علي لاريجاني به فاصله تنها چند ساعت از تهديد رسمي خود مبني بر پايان ديپلماسي در صورت ارجاع مساله هسته اي به شوراي امنيت، سخن خود را تغيير داد و خواستار ادامه مذاکره با اروپا شد، به نظر مي رسيد که سياست "تهاجمي" مورد نظر بنيادگرايان تندرو ايران شکست خورده و اگر ايران بخواهد که از خطر بزرگ دخالت سازمان ملل در امان بماند چاره اي جز بازگشت به ميانه روي پيشين نخواهد بود.
جايگزين "تنش زدايي"
مهرماه امسال که شوراي حکام بيانيه شديدالحني عليه ايران صادر کرد تا بهمن که بيانيه گزارش به شوراي امنيت توسط اين شورا صادر شد، تيم مذاکره کننده، شوراي امنيت ايران، دستگاه تبليغاتي حکومت و دولت و حاميان آن چنان از پيروزي ايران در مذاکرات سخن مي گفتند که تحليل هاي مکرر صاحبنظران درباره اينکه چنين فرصتي تنها براي همراه کردن روسيه و چين با امريکا بوجود آمده است ناشنيده ماند. ممنوعيت اظهار نظر درباره مناقشه هسته اي ايران در سطح مطبوعات و رسانه هاي نيمه مستقل نيز اين توهم را بوجود آورد که گويا اکنون زمان جشن پيروزي است. حتي سردار سرلشکرمحسن رضايي فرمانده اسبق سپاه پاسداران و يکي از مشهورترين چهره هاي نظامي حامي سياست تهاجمي در پرونده هسته اي پس از آنکه در نشت آذر ماه بيانيه اي عليه ايران صادر نشد تبريکي هم براي احمدي نژاد فرستاد و با آب و تاب نوشت: "موفقيت جمهوري اسلامي ايران در اجلاسيه اخير شوراي حكام ... نشان داد كه سياست ايستادگي منطقي در دفاع از حقوق و منافع ملي يك خط‌ مشي صحيح و موفقيت آميز است....خط مشي ايستادگي منطقي نه درصدد ماجراجوئي است و نه حاضر به تسليم و عقب نشيني خواهد بود و جايگزين مناسبي براي خط مشي تنش‌زدايي يكطرفه‌اي است كه طي شانزده سال اخير در سياست خارجي ايران حاكم بود ...اميدوارم در ماه‌هاي آينده دستاوردهاي بيشتري از اين خط مشي نصيب كشورمان شود."
ليکن اين توهم پيروزي، چندان نپاييد و نهايتا به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت با کمک متحدان ايران [چين و روسيه] انجاميد. کار به جايي رسيد که حتي "سرگئي لاوروف" وزير امور خارجه روسيه گفت كشورش ايران در صورتي که بخواهد مذاکره با روسيه را ادامه دهد بايد فعاليت هاي جديد خود را نيز متوقف کند. وي که روز بيست وششم بهمن به منظور ديدار با مقامات ارشد اتحاديه اروپا به رياست اتريش به اين كشور سفر كرده بود به خبرنگاران گفت "ايران از ما خواسته است" نشستي را براي ادامه مذاکرات برگزار كنيم. همان نشستي که امروز تشکيل شده است. وزير امور خارجه روسيه همچنين تاكيد كرد ايران نبايد به حمايت روسيه از غني‌سازي در خاك خود اميد داشته باشد. به اين ترتيب متحد استراتژيک ايران نيز کاملا در جبهه مقابل قرار گرفت.
از باند سعيد امامي تا صنايع سيمان
کارشناسان جناح هاي سياسي مختلف ايران، معتقد بودند که مذاکره کنندگان جديد اطلاعات لازم براي پيش برد مذاکرات را نداشته اند. ديروز خبرگزاري فارس خبر داد سرپرستي دوره دوم مذاكرات ايران و روسيه به سيد علي حسيني تاش معاون بررسي هاي راهبردي شوراي عالي امنيت ملي واگذار شده است. سيد علي حسيني تاش نيز در گفتگويي با تلويزيون دولتي ايران اعلام کرد که جواد وعيدي برکنار نشده و او چون به مسائل آشنايي بيشتري دارد در اين دور جايگزين وعيدي شده است! درباره سطح توانايي هاي جواد وعيدي همين بس که گفته شود او در سال 82 از دانشگاه آزاد تهران مرکزي موفق به اخذ درجه فوق ليسانس روابط بين الملل شد و در سال 83 هم چند ماهي مسئول ويژه نامه ديپلماتيک روزنامه همشهري بود. وعيدي از منسوبين شيخ عطار، مدير مسئول روزنامه همشهري بود و گفته مي شد در ساخت و ساز صنايع سيمان نيزفعاليت مي نمايد. به گفته منابع آگاه، وعيدي از اعضاي سابق وزارت اطلاعات و از اعضاي عملياتي گروه سعيد امامي بوده که گفته مي شود حداقل در دو ترور خارجي [فردي بهايي در تاجيکستان و يکي از مخالفان ايران در کانادا] دست داشته است و در دوران وزارت علي يونسي و با فشار خاتمي مبني بر تصفيه وزارت اطلاعات او از اين وزارتخانه به نهادهاي موازي آن در اطلاعات سپاه منتقل شد و بعد از شهرداري احمدي نژآد نيز به اين روزنامه رفته است.
وعيدي در انتخابات مجلس هفتم از شيراز نامزد شده بود که البته ناکام ماند. او همچنين عضو شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب در انتخابات رياست جمهوري، مسوول كميته‌ي رسانه‌هاي ستاد مركزي انتخابات نيز بود. وعيدي در آستانه انتخابات رياست جمهوري در همايش بررسي مسائل هسته اي ايران که دوستانش تشکيل داده بودند در باره احتمال حمله امريکا به ايران پيش بيني کرد: "در شرايط فعلي آمريكايي‌ها ظرفيت انجام چنين عملي را ندارند؛ چرا كه خودشان بر اين امر واقف‌اند كه حمله به ايران 60 روز نيست آنها نمي‌دانند اين عملشان 6 ماه يا 6 سال به طول مي‌انجامد."
او در انتخابات رياست جمهوري نهم از طرف لاريجاني در تلويزيون به تشريح مواضع خارجي کانديداي مورد حمايت خود در انتخابات مي پرداخت. در همان ايام بود که او در يک برنامه تلوزيوني رسما سياست تنش زدايي را ناکام توصيف کرد و گفت: "يکي از دلايل عدم توفيق در سياست تنش زدايي اين بوده است که اتخاذ چنين سياست هايي ناشي از ضعف و در جهت حل مشکلات داخلي تعبير مي شود." [روزنامه کيهان، دهم مرداد 1384]متخصص پيش بيني هاي غلط
پس از انتخابات و انتقال علي لاريجاني به شوراي عالي امنيت ملي وعيدي به معاونت امور بين الملل و سازمان‌هاي بين‌المللي و آژانس دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي برگزيده شد و سرپرستي هيات مذاکره کننده ايراني را نيز بر عهده گرفت. بزرگترين دستاورد وعيدي در اين سمت کشاندن پرونده ايران به شوراي امنيت است. وعيدي توان لازم براي پيش برد مذاکرات را نداشت و تقريبا همه پيش بيني هايش غلط از آب درآمد. فرضا او اويل مهر ماه و در آستانه صدور اولين بيانيه شديدالحن شوراي حکام عليه ايران با قاطعيت گفته بود: "هيچ زمينه‌اي براي صدور قطعنامه‌اي با محتويات پيش‌نويس دوم اروپا وجود ندارد." او همچنين با خوشخيالي اعلام کرده بود: "چين و روسيه با متن پيش‌نويس قطعنامه‌ي اروپايي‌ها درباره‌ي ايران نيز مخالفند. نتيجه‌ي اين مخالفت آن است كه هيچ متن پيش‌نويس قطعنامه‌اي درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران تاكنون به صورت رسمي ارايه و مطرح نشده است." روز بعد سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كردکه قطعنامه پيشنهادي اروپا در شوراي حكام بدون هيچ تغييري درباره ايران به تصويب رسيده است!
جواد وعيدي در جريان صدور قطعنامه اخير نيز بارها گفت که امکان ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد. اکنون بايد منتظر بود که با تغيير جواد وعيدي آيا تغييري در روش پيگيري مذاکرات از سوي ايران بوجود خواهد آمد يا اين تغيير نيز صرفا براي گرفتن زمان بوده است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?