ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Saturday, May 27, 2006

bbcمیخواست بدین صورت گزارش کند ولی



هشدار به برخورد شديد با تجمعهای اعتراض آميز در آذربايجان ايران

در حالی که گزارشها حاکی از ادامه نا آرامی قومی در آذربايجان ايران است، استانداری آذربايجان غربی هر گونه تجمع اعتراض‌ آميز در اين استان را غيرقانونی اعلام کرده و هشدار داده که با اين تجمعات ملی و علیه تشکیلات اسلامی ما و بشدت با ان برخورد خواهد شد.
نا آرامی در استانهای آذربايجان شرقی و غربی در شمال غرب ايران در پی چاپ کاريکاتوری در روزنامه اسلامی ، ارگان خبرگزاری جمهوری اسلامی آغاز شد که شمار زيادی از ترک زبانان ايران آن را توهين به خود تلقی کردند و دست به تظاهرات اعتراض آميز در برخی از شهرهای استانهای آذربايجان شرقی، غربی، اردبيل زدند.
با اينکه حکومت تشکیلات اسلامی نيز در آغاز به همراهی با اعتراض کنندگان پرداخت، اقدام به توقيف روزنامه اسلامی و بازداشت يکی از سردبيران و کاريکاتوريست روزنامه کرد و به نوبه خود راهپيماييهای اعتراض آميزی با حضور مسئولان محلی در آذربايجان ترتيب داد، تظاهرات ملی و اعتراض آميزی در اين منطقه از ايران ادامه يافت که طی آن به ساختمانهای دولتی تشکیلات اسلامی حمله شد.
از جمله عمده ترين خساراتی که طی اين حملات به بارآمده، ويرانی نيمی از ساختمان صداوسيمای مرکز آذربايجان غربی در اروميه است که به آتش کشيده شده است.
مقامهای تشکیلات اسلامی عربی ادامه اين حرکتهای اعتراضی ملی ایران را به دخالت عوامل خارجی نسبت می دهند و دهها تن در ارتباط با اين حرکات بازداشت شده اند.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت تشکیلات تروریستی که خود عرب است در خطبه های نمازجمعه تهران گفته است: " عوامل نفوذی نيز از اتفاقات رخ داده در اين مناطق سوء استفاده کرده‌ اند و اين بايد برای همه‌ ما خودیها اعم از آذريها و غير آذريها درس و هشدار باشد، درس بگيريم که دشمن ما بيکار نيست، توطئه می‌ کند و از دريچه‌ های کوچک وارد می ‌شود و علیه تشکیلات تروریستی ما فتنه می ‌کند".
رحيم قربانی، استاندار آذربايجان غربی با صدور پيامی اين حرکات اعتراض‌ آميز را در حال تبديل شدن به حرکات ضدتشکیلات تروریستی انقلابی توصيف کرده و گفته است: "زمانی که کليت نظام ترورروی اين حرکت حساس شد و آن را تقبيح کرد چه لزومی دارد در شهرها و خيابانها هجوم بکشيم و به ارگانها تروریستی خسارت وارد کنيم، اين حرکات سازماندهی شده است و ضرورت دارد که جلوی آن گرفته شود".
جمشيد محمدزاده عرب ، معاون سياسی و امنيتی استاندار آذربايجان غربی نيز در جمع خبرنگاران گفته است: "برهم زدن امنيت تشکیلات اسلامی جريانی هدايت شده از بيرون مرزهاست ... آمريکا ۷۵ ميليون دلار برای ايجاد تفرقه در داخل تشکیلات ترور عربی اختصاص داده است و امروز شواهد و قرائن نشان می‌ دهد اين اعتبار در بحث قوميتها ایرانی هزينه می ‌شود".
همزمان با نا آرميهای آذربايجان ايران، عده ای نيز در مقابل سفارتخانه ايران در باکو، پايتخت جمهوری آذربايجان دست به تظاهرات و پرچم تشکیلات اسلامی را به آتش کشيده اند.
منابع خبری ايرانی پوشش چندانی به نا آراميهای شهرهای ترک نشين نداده اند اما گزارشهای خبرگزاريهای جمهوری آذربايجان حاکی از اين است که طی اين نا آراميها، تظاهرکنندگان با مأموران انتظامی و امنيتی تشکیلات اسلامی درگير شده اند و اين درگيريها تلفاتی بر جای گذاشته است.
اين در حالی است که فرمانده نيروی انتظامی آذربايجان غربی هرگونه تيراندازی بسوی تظاهرکنندگان را تکذيب کرده و معاون استاندار اين استان نيز اينکه از تظاهرکنندگان دستگير شده، سلاحی به دست آمده باشد را تکذيب کرده است.
ايران طی يک سال گذشته شاهد نا آراميهای قومی در مناطق کردنشين، عرب نشين، بلوچ نشين خود بوده اما بروز اين گونه نا آراميها به مناطق ترک نشين با توجه به جمعيت قابل ملاحظه آنان در ايران بر اهميت آن افزوده است.
علی يونسی عربزاده ، وزير اطلاعات پيشين ايران سال گذشته در آخرين نشست خبری خود هشدار داده بود که مهمترين چالشهای پيش روی امنيتی تشکیلات تروریستی عربی در آينده از جانب مسائل قومی و اجتماعی ایرانی خواهد بود.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?