ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Sunday, June 04, 2006

سا یت اتمی ایران به کار انداخته ؟؟؟.


نگرانی کشورهای حاشيه خليج فارس از برنامه های هسته ای ايران
از سا یت بی بی سی بدونه ادیت
وزيران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشستی در ریاض پایتخت عربستان سعودی، اعلام کردند که علی رغم تلاش ایران برای رفع نگرانی از برنامه های هسته ای این کشور، آنها همچنان نگران عواقب زیست محیطی این برنامه هستند.
در بیانیه پایانی نود و نهمین نشست وزاری خارجه شش کشور عرب عضو این شورا ، نسبت به عواقب زیست محیطی برنامه هسته ای ایران و احتمال نشت مواد رادیو اکتیو در آبهای منطقه عمیقا ابراز نگرانی شده است.
در این بیانه آمده است که رآکتورهای هسته ای ایران در بوشهر در جنوب ایران، منطقه را در معرض یک ضایعه انسانی قرار داده است.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده و رییس دوره ای این نشست نیز در کنفرانسی خبری در ریاض گفت، خلیج فارس تنها منبع آب، انرژی و درآمد کشورهای این منطقه است ایران باید این نگرانیها را درک کند.
این اولین بار است که پس از دوری از رفت و آمدها و گفتگوهای مقامات ایران و غرب با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، این شورا در زمینه برنامه هسته ای ایران اعلام موضع می کند.
پس از اینکه مقامات بلند پایه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست پیشین درباره عواقب زیست محیطی برنامه ی هسته ای ایران ابراز نگرانی کردند، مقامات ایران از جمله محمود احمدی نژاد رییس جمهور، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخيص مصلحت نظام، و علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، به برخی کشورهای عضو این شورا سفر کردند.
در این سفرها ایران با اشاره به اینکه میلیونها دلار صرف ایمنی تاسیسات هسته ای این کشور شده تلاش کرد تا از نگرانهای موجود در این زمینه بکاهد.
آگاهان می گویند که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به فن آوری هسته ای ایران که از نوع روسی است اطمینان ندارند و در این راستا علاوه بر مقامات ایران، دو هفته قبل سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با سفر به این منطقه خواست تا نگرانیها در این مورد را کاهش دهد.
علاوه بر این، بیانیه شورای همکاری خلیج فارس با تاکید بر "خاورمیانه ای عاری از سلاحهای هسته ای و کشتار جمعی" آورده است که نباید در این زمینه، اسرائیل را مستثنی قرار داد.
جزاير سه گانه
حق حاکمیت امارات عربی متحده بر جزایر سه گانه از دیگر موضوعات اصلی بیانیه نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس بود.
اینکه ایران حاضر به گفتگو درباره جزایر مورد ادعای امارات نیست، به عنوان عملکردی که به بهبود امنیت و ثبات در منطقه کمکی نمی کند، در این بیانیه مورد انتقاد قرار گرفته است.
ایران همواره بر اینکه سه جزیره ابو موسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزئی جدایی ناپذیر از ایران هستند تاکید کرده و این مسئله را قابل مذاکره نمی داند.
برخی آگاهان بر این عقیده اند که شش کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس، قصد دارند تا از جنجال فعلی بر سر برنامه هسته ایران برای مطرح کردن جدی تر ادعای امارات عربی متحده بر جزایر سه گانه سود ببرند.
اخیرا "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان نیز طی سفر به این منطقه و گفتگو بر سر برنامه هسته ای ایران، اظهار داشت که شورای همکاری خلیج فارس قصد دارد تا هیاتی را برای پادرمیانی میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای این کشور روانه تهران کند. ولی در نشست اخیر در زمینه فرستادن هیاتی به تهران سخنی به میان نیامد.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?