ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Tuesday, September 19, 2006

بحران هسته ای: رژیم تهران در کانون گفتگوهای مجمع عمومی سازمان ملل


خبرگزاری فرانسه طی گزارشی از نیویورک نوشت رژیم تهران و برنامه های هسته ایش در کانون گفتگوهای شصت و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار دارد که از امروز با سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا آغاز خواهد شد.
این گزارش حاکیست نشستهای چند جانبه و گفتگوهای فشرده ای در مورد این مسئله میان نمایندگان کشورهای عضو دائم شورای امنیت در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام خواهد شد.
وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 5 + 1 قرار است سه شنبه شب با هم در این زمینه گفتگو کنند.
بررسی بحران هسته ای رژیم تهران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی از امروز آغاز می شود که برغم گفته های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هیچ پیشرفتی در گفتگوهای او با نماینده رژیم تهران، علی لاریجانی حاصل نشده است.
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با بی بی سی تاکید کرد که به رغم خوشبينی اعلام شده در هفته گذشته در باره پيدا شدن راه حلی برای پایان دادن به مناقشه هسته ای کشورهای غربی با رژیم تهران، هيچ پيشرفتی در اين باره به وجود نيامده و جمهوری اسلامی در معرض اعمال تحريم های بين المللی قرار دارد.
این مقام آمریکايی ابراز رضایت سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را یک تاکتیک دیپلماتیک توصیف کرد و گفت سولانا پيشرفتی در این زمینه احساس نکرده و ابراز خوشبينی او از گفتگوهايش با لاريجانی تنها يک تاکتيک ديپلماتيک است و اروپايی ها از روند اين گفتگوها راضی نيستند.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت فرصتی که در اختیار رژیم تهران برای تصمیم گیری قرار داده شده رو به پایان است و از آنجا که پس از انجام چند دیدار میان سولانا و لاریجانی، هيچ پيشرفتی حاصل نشده است، زمان آن رسيده که در نيويورک و طبق توافق قبلی در باره نحوه اعمال تحريم های بين المللی علیه رژیم تهران به گفتگو بنشينيم.
در همین حال یک مقام دولت آمریکا برخی گزارشها مبنی بر حضور آمریکايیها در گفتگوهای اروپايیان با رژیم تهران در نیویورک را تکذیب کرد و گفت آمریکا در این گفتگوها شرکت نخواهد کرد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او در باره احتمال شرکت آمریکايیها در گفتگوهای فشرده میان اروپايیان با نمایندگان رژیم تهران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پرسیده بود، اظهار داشت هیچ تماسی میان نمایندگان آمریکا و فرستادگان رژیم تهران در كار نخواهد بود. ما ارتباطی با رژیم تهران نداریم و چنین ارتباطی هم برقرار نخواهیم كرد.
بحث و گفتگو در نیویورک پیرامون اعمال تحریمهای بین المللی علیه رژیم تهران در حالی از سرگرفته خواهد شد که روز گذشته غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی طی سخنانی در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، ضمن اصرار بر ادامه فعالیتهای هسته ای گفت "هیچ شکی نباید باشد که هرگونه عمل خصمانه از سوی شورای امنیت، به محدودیت همکاری جمهوری اسلامی با آژانس انرژی اتمی منجر خواهد شد."
تلاش برای خرید وقت، تاکتیک شناخته شده رژیم تهران است
رادیو فردا نیز در همین زمینه در گزارشی گفت علیرغم چشم انداز حضور رئیس جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از علی لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت رژیم تهران با وجود انتظارها خبری نیست و او به نیویورک نرفته است.
جان بولتن نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت نیامدن لاریجانی به نیویورک تردیدهایی را در مورد گفتگوهای پیش بینی شده بوجود آورده است.
جمعه پیش خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود لاریجانی را در نیویورک خواهد دید و با او درباره برنامه های هسته ای گفتگو خواهد کرد.
جان بولتن گفت با نیامدن لاریجانی بنظر می رسد بحث و گفتگو با جمهوری اسلامی به نقطه پایان رسیده است.
شان مککورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفت آمریکا برای صدور روادید برای لاریجانی با حسن نیت عمل کرد اما مقامات رژیم تهران با تاخیر گفتگو با سولانا دارند وقت کشی می کنند.
سحنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود تلاش برای خرید وقت، تاکتیک شناخته شده رژیم تهران است.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?