ایرانیان نیازی به قیمیت ملایان تازی ندارند
با قیام ملی خود برای آزادی ایران کوشا باشیم

Friday, October 06, 2006

بررسی پرونده هسته ای رژیم تهران در شورای امنیت

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، امیر جونز پری، سفیر انگلستان در سازمان ملل روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران گفته است هفته آینده در شورای امنیت در باره قطعنامه ای برای اعمال تحریم علیه رژیم تهران، بحث و گفتگو خواهد شد.
سفیر انگلستان افزود پرونده هسته ای رژیم تهران مجددا هفته آینده در شورای امنیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ما انتظار داریم قطعنامه ای از سوی این شورا براساس ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تصویب شود.
وی گفت تصمیم در این باره در نشست آینده وزاری امور خارجه کشورهای عضو گروه 5 + 1 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگستان و آلمان) اتخاذ خواهد شد.
ماده 41 منشور سازمان ملل به شورای امنیت این امکان را می دهد که تحریمهايی از جمله قطع روابط اقتصادی و دیپلماتیک را اعمال کند، اما مجوزی برای اقدام نظامی محسوب نمی شود. این در حالیست که برخی کشورها از جمله روسیه هنوز نسبت به اعمال تحریم علیه رژیم تهران ابراز تردید می کنند.
همزمان اعلام شد که خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای گفتگو با مقامات ایتالیايی در باره بحران هسته ای رژیم تهران به رم سفر کرده است.
ایتالیا یکی از شرکای عمده تجاری جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا بشمار می رود.
جلسه گروه 5 + 1 فردا در لندن
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، وزاری امور خارجه کشورهای عضو گروه 5 + 1 (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان) فردا در لندن برای بررسی آخرین تحولات مربوط به بحران هسته ای جمهوری اسلامی تشکیل جلسه می دهند.
نشست فردا در لندن در شرایطی برگزار خواهد شد که روز گذشته خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که رژیم تهران به خواسته های بین المللی برای متوقف ساختن فعالیتهای حساس هسته ای، تن در نداده است.
از سوی دیگر جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت حتی یک نشانه هم نمی توان یافت که رژیم تهران آماده دست کشیدن از برنامه های هسته ای خود باشد.
آقای بولتون گفت زمان بسیار کوتاهی پیش رو داریم، ما تحریمها را دنبال خواهیم کرد، مگر اینکه رژیم تهران، خواسته های بین المللی برای توقف غنی سازی اورانیوم را بپذیرد.
آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات در سازمان ملل متحد نوشت خودداری رژیم تهران از متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانیوم، گفتگوهايی را که به منظور خنثی کردن رویارويی با رژیم تهران صورت می گرفت، بی نتیجه ساخته است و شورای امنیت هفته آینده بحث و گفتگو در باره اعمال تحریمهای بین المللی علیه رژیم تهران را آغاز خواهد کرد.
چين و روسيه با آمريكا همسو شدند
خبرگزاری حکومتی ايرانيوز به نقل از روزنامه فايننشال تايمز چاپ انگلستان نوشت درحاليكه مذاكرات میان اتحادیه اروپا و رژیم تهران بدون نتيجه به پايان رسيد و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز تاكيد كرده است که جمهوری اسلامی همچنان از پذيرش درخواست شوراي امنيت سازمان ملل براي توقف برنامه‌هاي غني‌سازي اورانیوم سربازمي‌ زند، احتمال اعمال تحريمهای بین المللی عليه رژیم تهران افزایش یافته است.
در همین حال يک ديپلمات آمريكايي از برنامه‌هاي دو مرحله‌اي واشينگتن در خصوص رژیم تهران خبر داده ‌است.
به گفته این دیپلمات، در اولين مرحله تدابير سختگيرانه از جمله ممنوعيت سفر مقامات جمهوری اسلامی كه به نوعي با پرونده اتمي اين رژیم در ارتباط هستند، اتخاذ مي ‌شود و در مرحله بعد، در صورت عدم انعطاف ‌پذيري جمهوری اسلامی، تحريمايی وسيع علیه این رژیم وضع خواهد شد.
منابع ديپلماتيک همچنین اعلام كردند چين و روسيه نيز براي موافقت با وضع اينگونه تدابير عليه رژیم تهران چراغ سبز نشان داده‌اند. اين درحالي است كه اين دو كشور پيش از اين با وضع هرگونه تدابير سختگيرانه عليه جمهوری اسلامی مخالف بودند.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?